הנרות שלא מפסיקים להאיר
ביחס לנרות חנוכה נאמר ש”אינן בטלים לעולם”.
לביטוי זה יש שתי משמעויות:
המשמעות הפשוטה היא שמצוות הדלקת נר חנוכה אינה רק בזמן שבית המקדש קיים (כפי שזה היה בשעה שהותקנה המצוה הזו לראשונה) אלא “אף לאחר חורבן בגלותנו”.
משמעות נוספת היא כי תוכנם וענינם של ימי החנוכה והדלקת נרות החנוכה הם דבר נצחי, פעולה שהשפעתה נמשכת במשך כל ימי השנה (עד לימי החנוכה של השנה הבאה עלינו לטובה).
אמנם גם בשאר החגים, כמו חג הפסח וחג השבועות וחג הסוכות (ולמעשה – בכל מצוה הבאה מזמן לזמן), נמשכת פעולתם והשפעתם למשך כל הזמן שלאחריהם עד בוא החג פעם נוספת. ברם, כאן, לגבי נרות חנוכה, בא הענין בהדגשה יתרה בביטוי “אינן בטלין לעולם”, דבר המוכיח שכאן הדברים אמורים ביתר שאת וביתר עוז.
השפעת נרות חנוכה, הקשורים לענין של “יתרון החכמה מן הסכלות כיתרון האור מן החושך”, צריכה להיות גם בתחום של “תורה אור” (יתרון החכמה), וגם בתחום של “נר מצוה”, שהרי “לימוד מביא לידי מעשה”.
ועוד: הדברים אמורים הן לגבי אנשים והן לגבי נשים, כשם שמצוות חנוכה מוטלת גם על אנשים וגם על נשים (שכן “אף הן היו באותו הנס)”.
***
בנרות חנוכה ישנן שלוש נקודות כלליות:
-
המצווה קשורה באור. ב. המנהג הפשוט בדורותינו הוא שהמדליק יהיה “מוסיף והולך” מיום ליום. ג. יש להדליק את נרות חנוכה “על פתח ביתו מבחוץ”, כלומר – הנרות מאירים את ה”חוץ”.
ההדרכות לכל השנה מנרות חנוכה הן בהתאם לשלוש הנקודות האמורות:
-
אור. תכונתו של האור היא שאין כל הגבלה בהתפשטותו. אפשר לחסום את האור על-ידי העמדת מחיצה, למשל, אך בלי מחיצה אין המרחק בשטח מהווה גורם מונע להתפשטות האור. אמנם במרחקים אין האור מאיר במלוא תוקפו, אך גם מה שמגיע הוא מעין ה”מאור” (מקור האור).
ההוראה הראשונה שיש ללמוד מנרות חנוכה, היא, איפוא, כי עבודת ה’ אינה צריכה להיות נתונה להגבלות ושינויים, והעיקר שתהיה תמיד “מעין המאור”, כפי שזה במקור, ללא כל “דילול” ופשרה (הנה אנו רואים, למשל, כי גם רשע גמור, כאשר הוא מניח תפילין, חייב לברך “אשר קידשנו במצוותיו וציוונו” כצדיק גמור).
-
“מוסיף והולך”. הענין של “מוסיף והולך” בנרות חנוכה הוא במקורו מנהג של “מהדרין מן המהדרין” (כאלה המוסיפים הידור על הידור בקיום המצוה). לדוגמא: ביום השני מתקיימת המצווה בשלימות על-ידי הדלקת שני נרות, ולמרות זאת הרי ביום השלישי על מי שרוצה להימנות על ה”מהדרין מן המהדרין” – עליו להוסיף ולהדליק נר נוסף, שלושה נרות.
מכאן ההוראה בעבודת ה’ של כל השנה: בדורותינו צריך להיות “מנהג פשוט” של “מוסיף והולך”, ב”נר מצוה” וב”תורה אור”, בכל יום ויום. בכל יום יש להוסיף בתורה ומצוות על היום הקודם. גם אם אתמול קויימו המצוות בתכלית השלימות – הרי מאחר שנוסף יום צריכה להיות תוספת גם ביחס למה שהיה אתמול. רק כך אפשר להיות “מהדרין מן המהדרין”.
-
“על פתח ביתו מבחוץ” ענין זה – מקומם של הנרות – אינו קשור ב”הידור”, כי אם מהווה חלק מדרך קיום המצוה. מכאן ההוראה לכל השנה כי אסור ליהודי להסתפק בו עצמו בלבד, אלא עליו להאיר את כל ביתו (משפחתו) וגם את אלה הנמצאים, מסיבה כלשהי, “בחוץ”…