כיצד אברהם אבינו פעל בקרב העוברים ושבים שיאמינו בקב”ה

אברהם אבינו
על הפסוק בפרשתנו (כ”א, ל”ג) “ויקרא שם בשם ה’, א-ל עולם”. אומרת הגמרא ‘אל תקרא ויקרא אלא ויקריא, מלמד שהקריא אברהם אבינו לשמו של הקב”ה בפה כל עובר ושב, כיצד? לאחר שאכלו ושתו, עמדו לברכו (לאברהם אבינו) אמר להם וכי משלי אכלתם? משל אלוקי עולם אכלתם, הודו ושבחו וברכו למי שהיה ואמר העולם’.
המדרש מוסיף ומספר שהאורחים שלא הסכימו לברך ולהודות לה’, היה אברהם אבינו תובע מהם לשלם הון רב באומרו מי נתן לכם לחם, בשר, דגים, יין ומשקה במדבר? כששמעו שמבקש מהם סכום גדול אמרו ‘ברוך א-ל עולם שאכלנו משלו’.
דברי המדרש תמוהים. אלו שברכו מרצונם הטוב, מובן שכך הקריא אברהם ופרסם את שמו של הקב”ה, אבל אלו שאברהם הכריחם לברך באמצעות תביעה של תשלום גדול, איך זה גרם לפרסם שם ה’ בעולם?.
[כשמדובר על יהודים, הדברים מובנים, כפי שהרמב”ם פוסק שרצונו האמיתי של כל יהודי הינו להיות קשור לקב”ה ורוצה הוא לעשות מצוות ולהתרחק מן העבירות, אלא יצרו הוא שתקפו כפי המאמר הידוע במסכת סוטה בתלמוד, ‘אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנסה בו רוח שטות’. וכאשר ‘כופין אותו עד שיאמר רוצה אני’, מגלים את רצונו האמיתי של היהודי]. אך כאשר מדובר על אלו שאינם יהודים ‘כל עובר ושב’, אין הדבר כך והשאלה במקומה עומדת.
הדברים יובנו בהקדם הסיפור המובא במסכת תענית. התלמוד מספר על רבי אלעזר שטייל על שפת הנהר, נזדמן לו אדם אחד שהיה מכוער ביותר אמר לו שלום עליך רבי ורבי אלעזר לא החזיר לו שלום, אמר לו (רבי אלעזר) ריקה כמה מכוער אותו האיש, ענה לו האיש ‘לך ואמור לאומן (להקב”ה) שעשני כמה מכוער כלי זה שעשית’.
על כך נשאלת השאלה האם רבי אלעזר לא ידע שהקב”ה ברא את אותו האדם ושגוף האדם וצורתו הם יציר כפיו של הקב”ה? ועל מה הוא בא בטענה אל האדם?
ההסבר לכך: טענתו של רבי אלעזר במילים “ראה כמה מכוער אותו האיש”, הייתה לכיעור והריקנות של האדם במובן הרוחני, הוא הבחין שהאדם הינו בדרגה רוחנית מאד ירודה וזקוק ל’ביטוש’ והכנעת הגוף, כדי להקטין את גסותו ולתת לנשמתו להאיר. הדרך להשפיע עליו הייתה רק באמצעות הכנעה וביטוש הגוף שמביאה לביטולה של הישות והחומריות שלו.
כתוצאה מהביטוש וההכנעה, פעל רבי אלעזר על האדם שיכיר במעלתו שהוא נברא של הקב”ה שבראו עם מטרה כפי שאומן עושה כלי בכוונה למטרה מיוחדת. ואכן מיד לאחר מכן עונה לו האיש ‘לך ואמור לאומן שעשני’!
גם בני נח, מסוגלים להכיר בכך שיש בעל הבית לבירה זו, ישנם חסידי אומות העולם שיש להם חלק לעולם הבא, וזאת ע”י קיום 7 מצוות בני נח הכוללת גם את מצוות האמונה בבורא עולם ומנהיגו. לכן אברהם אבינו ע”ה פרסם לכל העוברים ושבים שיש בורא עולם ומנהיגו, וצריכים להודות לו על הכל, גם כשהיו כאלו שלא רצו לברך ולהודות לה’, לחץ עליהם אברהם אבינו כדי לבטש את הגסות שלהם עד שהסכימו לברך, עד כדי כך שבזכות פעולות אלו, אומר הקב”ה לאברהם אבינו ‘אתה הכרת אותי בעולם ומעלה אני עליך כאילו אתה שותף איתי בבריאת העולם’ (מדרש רבה).
מעשה אבות סימן לבנים, כל יהודי צריך להשתדל לצאת “לרחוב” ולחפש יהודים עוברים ושבים, ולזכות אותם במצוות. אפילו אם נראה שיקיים מצוות תפילין וכדומה בגלל שכביכול לוחצים עליו. את זאת אנו לומדים מאברהם אבינו שקירב את בני נח לקדוש ברוך הוא. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על יהודים, שרוצים להיות קשורים לקדוש ברוך הוא ורוצים לקיים את כל המצוות, שצריכים לעזור להם כדי לקרבם לקדוש ברוך הוא.
פעולות אלו של קירוב יהודים לקדוש ברוך הוא, יזרזו את קיום הייעוד שיעמוד מלך מבית דוד ויכוף כל ישראל לילך בדרך התורה והמצוות, בגאולה האמיתית והשלימה ע”י משיח צדקנו שיבוא ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו הקדושה, מיד ממש.
בעקבות המצב הביטחוני החמור, מאות משפחות מאיזורי הלחימה המתארחות כעת בתל אביב זקוקים בדחיפות לעזרה יומיומית. מרכז חב”ד תל אביב מספקים מאות מנות של ארוחות חמות כשרות שנשלחות מידי יום למשפחות היקרות. העלות גבוהה מאוד והביקוש רק הולך וגדל.

בעזרתכם נוכל לעזור להם! לחצו כאן והיו שותפים: https://www.shutaf.im/tlv

זמני הדלקת נרות שבת קודש (באזור תל אביב): בשעה 17:35. צאת השבת בשעה 18:34.

בברכת שבת שלום ומבורך!
הרב יוסף גערליצקי – שליח הרבי מליובאוויטש לתל אביב – יפו