ארבעים שנה ל”כינוס של הרבי” בתל-אביב • גלריית תמונות

לפני ארבעים שנה קרא הרבי לערוך בימי “תשעת הימים” כינוסי עיון מיוחדים בנושאי הגאולה ובית המקדש, ובכך להרבות בשמחה של מצוה ושל תורה בימים אלו. מרכז חב”ד תל-אביב היו מהחלוצים לבצע את המשימה ברוב פאר והדר, ומאז ועד היום, זה ארבעים שנה, מתמידים בכך בעיר הגדולה מידי שנה בשנה, לא רק בהתמדה מעוררת השתאות, אלא גם בהעצמת והגדלת הכינוס המרשים מידי שנה.
בשנה זו עמד הכינוס תחת הכותרת של “שנת הארבעים”, עליה נאמר שאחרי ארבעים שנה זוכה אדם לעמוד על דעת רבו. ואכן, הכינוס כולו עסק בעיון והעמקה במשנת הרבי בנושא בית המקדש והגאולה, בהרצאות מרתקות ומעשירות, המתאימות לקהל הרב והמגוון מכל החוגים והעדות בעיר תל-אביב.
את שבט ההנחיה נטל המרצה המפורסם, השליח בשכונות הצפון החדש בת”א, הרב מענדי גערליצקי, שלאורך הערב כולו שילב פנינים מתורת הרבי בנושא בית המקדש, ופתח את הלבבות ללהט של אמונה וציפייה לבניינו. על חלק התפילה לשלום החטופים, חיילי צה”ל, עם ישראל וארץ ישראל הופקד חבר הנהלת מרכז חב”ד בת”א, הרב אברהם שמואל הכהן לוין.
השליח הראשי ורב קהילת חב”ד בת”א-יפו הרב יוסף גרליצקי, הנושא על שכמו את עול ארגון הכינוס כבר ארבעים שנה בהתמדה ובנחישות בהוראותיו וברכותיו הישירות של הרבי, נשא דברים על גדרה ההלכתי של עבודה בבית-המקדש של קטן שאינו מחויב במצוות, ובהמשך לדברים עורר על הזמן המיוחד של ימים אלו, שאף שנראים כימים של ירידה וקושי, הם לאמיתו של דבר ימים של עליה וגילוי אור הגאולה.
את הנאום המרכזי נשא האורח המיוחד הגאון הרב זבדיה כהן, ראש אבות בתי-הדין בת”א-יפו, שריתק את הציבור בסוגיה התלמודית של “אישו משום חציו”, וכיצד היא מתאימה עם תענית תשעה באב, שנקבעה על תאריך תחילת חורבן בית-המקדש, ולא על יום עיקר וסיום החורבן. הרב קרא לציבור במילים נרגשות להרבות באהבת ישראל ובהבנה והקשבה לזולת ולבעיותיו, כדי להביא אחדות וגאולה לעם ישראל.
כמידי שנה, הכינוס הגדול הוא גם מעין “חגיגת סיום” של שנת-הלימודים של “כולל תפארת זקנים לוי יצחק”, שאף הוא מגיע בימים אלו לשנת הארבעים להיווסדו. בכל שנה מסיימים חברי ה”כולל” מסכת שלימה בגמרא, ובאירוע זה הם מציינים בהתרגשות את “סיום המסכת” ברוב עם הדרת מלך. את הסיום על מסכת כתובות ערך בטוב-טעם השליח הרב שאול רייצס, ראש ה”כולל תפארת זקנים לוי – יצחק” ומראשי ישיבת חב”ד בת”א.
נואם אורח מיוחד הוא המזרחן ד”ר מרדכי קידר, מרצה מבוקש בעולם בנושא המזרח התיכון. במשא מרתק המראה את שליטתו המלאה במקורות הדת המוסלמי הוא מוכיח כי מעולם לא היה למוסלמים כל סכסוך טריטוריאלי עם ישראל – שניתן ליישבו כביכול בנסיגה או בוויתורים על שטחים חלילה, זהו מאבק דתי מוסלמי שמטרתו מאז ומתמיד להשפיל ולמחוק כל סממן להיותנו עם ישראל אחד הקשור לתורה אחת וארץ אחת.
בהמשך נשא דברים הרב ישראל מרילוס, בעניין השילוב של גילוי אור אלוקי וההתפתחות המדע בעולם  המקביל לבניין בית-המקדש השלישי שגם בו יהיה שילוב של עבודת האדם וגילוי מהשמיים.
במהלך הכינוס, עלו על הדוכן מקהלת החזנים של ר’ ישרוליק הרשטיק, יחד עם אביו החזן הראשי ר’ חיים אליעזר הרשטיק שהפליאו לעשות בשירתם ועוררו את הציבור לתפילה מתוך שמחה.
בסיום הכינוס, נשאר הציבור הגדול להתוועדות חסידית לרגל יום הולדתו של מארגן הכינוס השליח ר’ יצחק שי’ ביר שנמשכה שעות ארוכות, כשלהתוועדות מצטרפים עוד ועוד אורחים וצעירים תל-אביביים, הנסחפים אף הם לאור האמונה והציפיה לגאולה הקרובה.
גם הילדים זכו לפעילות משלהם שהתקיימה באולם הסמוך וצפו בהצגה ברוח ימים אלו, על כוחה של אהבת חינם.