ההגנה התמידית מלמעלה על עם ישראל • מאמר לפרשת ‘בהעלותך’

ההגנה התמידית מלמעלה על עם ישראל

מאמר על פי תורתו של הרבי לפרשת ‘בהעלותך’

מאת הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי ורב מרכז תל-אביב
_____
בפרשה אותה נקרא בשבת, לאחר תיאור סדר מסעם של בני-ישראל במדבר, נאמר: “ויהי בנסוע הארון ויאמר משה, קומה ה’ ויפוצו אויביך וינוסו משנאיך מפניך”. משה רבינו מתפלל ומבקש מהקב”ה שיגן על בני-ישראל במסעם במדבר, מפני אויביהם ושונאיהם.
רש”י מפרש שהסיבה שמשה רבינו משתמש בביטוי “אויביך” ו”משנאיך” – אויבי ושונאי הקב”ה ולא בביטוי “אויבינו ו”משנאינו”, אויביי ושונאי עם ישראל, משום ש”שכל השונא את ישראל, שונא את מי שאמר והיה העולם”. כלומר, שונאי עם ישראל הם בעצם שונאי הקב”ה.
בנוסף, משה רבנו מציין כאן שני סוגים: “אויביך” ו”משנאיך”. שימוש בביטוי “אויב” הוא במקרה של אדם שנלחם בפועל נגד אדם אחר ורואה בו אויב, וזאת משום שמלחמתו נובעת מחששותיו מפני הזולת ומהתחושה שעליו להתגונן מפניו עקב איום כזה או אחר. השימוש בביטוי “שונא” הוא במקרה הרבה יותר חמור, במקרה כזה מדובר על אדם שיש בליבו שנאה עמוקה כלפי אדם אחר, והוא נלחם בו לא על מנת להתגונן בפניו אלא משום שהוא שונא אותו ועל כן מחפש כל הזמן דרך לפגוע בו.
הסיבה שבגללה משה מחשיב בתפילתו את אויבי עם ישראל לאויבי הקב”ה, משום שמשה רבינו מבקש להגן על עם ישראל גם כאשר הוא נמצא במצב רוחני ירוד וכתוצאה מכך מגיע לו עונש, אומר משה רבינו לקב”ה, שנאתם של הגויים אינה קשורה לחולשתם הרוחנית של היהודים, זו שנאה נגדך – הקב”ה, משום שהגויים אינם מנסים לפגוע בעם ישראל עקב ירידה במצבם הרוחני. שנאתם של הגויים לעם-ישראל הוא מפני שעם ישראל הוא עמו הנבחר ובנו-בכורו של הקב”ה – “והייתם לי סגולה מכל העמים”. ועל כן, כאשר הם מנסים לפגוע בעם-ישראל, הם פוגעים למעשה בך הקב”ה. אם חלילה יצליחו לפגוע בעם-ישראל, יהיה זה חילול השם – חילול שמך!
וכאשר הדברים נוגעים לחילול שמו של הקב”ה, אין הקב”ה מתחשב בשיקול הרגיל האם אכן מגיע לעם ישראל לקבל עונש או לא, אלא בכל מקרה מגן על עם-ישראל ומזרז את הגאולה האמיתית והשלמה ע”י משיח צדקנו, במהרה בימינו.
(מיוסד על שיחת קודש של כ”ק הרבי מליובאוויטש)

צפו בסרטון של הרבי מליובאוויטש:
בטחון ישראל – בידיים שלכם
לצפייה לחץ >> כאן