התורה ירדה דווקא לעולם הזה לנשמות בגוף הגשמי • מאמר לחג השבועות

מתן תורה בעולם הזה לנשמות ישראל בגוף גשמי

——-

מאמר לחג השבועות – הרב יוסף גערליצקי, רב מרכז תל אביב

 

בתלמוד (שבת פ”ח, ב’) מובא דיון בין משה רבנו למלאכי השרת בהקשר של מתן תורה וכך נאמר; אמר רבי יהושע בן לוי, בשעה שעלה משה למרום, אמרו מלאכי השרת לפני הקב”ה, מה לילוד אישה בינינו?! אמר להן לקבל תורה בא. אמרו לפניו, חמודה גנוזה שגנוזה לך דורות הרבה קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם? מה אנוש כי תזכרנו, ובן אדם כי תפקדנו? ה’ אדונינו מה אדיר שמך בכל הארץ.

אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, החזר להם תשובה! …נענה משה ואמר: ריבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי, מה כתוב בה? אנוכי ה’ אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים. ואילו אתם, המלאכים, למצרים ירדתם? לפרעה השתעבדתם? תורה למה תהא לכם? עוד נאמר בה, לא יהיה לך אלוהים אחרים. וכי בין עמים אתם שרויים וצריכים לאזהרה זו? ועוד נאמר: זכור את יום השבת לקדשו. האם אתם עושים מלאכה שעליכם לשבות? כבד את אביך ואת אמך – אב ואם יש לכם? לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב – וכי קנאה יש ביניכם? יצר הרע יש ביניכם? מיד הודו המלאכים לקדוש ברוך הוא, כי טוב עשה. וכל אחד נעשה למשה אוהב ומסר לו דבר (מתנות) שנאמר ‘עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם׳.

נשאלת השאלה, המדרש מבאר את הפסוק ‘עם המלך במלאכתו ישבו שם’. במי נמלך (התייעץ) הקב”ה על בריאת העולם שכולל את כל העולמות ואת המלאכים? בנשמותיהן של צדיקים. היינו עם נשמות ישראל. כפי שמוסבר בתורת החסידות ששורש נשמות המלאכים הינו משם ‘אלוקים’ הקשור עם מדידה והגבלה ושורש נשמות ישראל הינו משם הוי’ המתייחס לאור הבלי גבול. לפי זה, המלאכים הרי ידעו שישראל גבוהים מהם במעלתם ואם כך, מה הייתה טענתם ‘תנה הודך על השמים’?!

במאמר חסידות שאמר הרבי מליובאוויטש בחג השבועות לפנות בוקר, מבאר הרבי את העניין. לו היה הקב”ה מבקש לתת את התורה לנשמות ישראל כפי שהם בעולמות העליונים, ניחא! משום שגם המלאכים ידעו שנשמות ישראל גבוהות ממעלתם. טענת המלאכים הייתה על כך שהקב”ה מבקש לתת את התורה ל’בשר ודם’, לנשמות שירדו למטה לעולם הזה והתלבשו בגוף גשמי שכתוצאה מכך נגרמת ירידה במעלתה של התורה ועל כן מגיע שהתורה תינתן למלאכים.

על כך עונה להם משה רבנו: למצרים ירדתם? יצר הרע יש ביניכם? אב ואם יש לכם? היינו, שהרי תכלית הכוונה של התורה – חכמתו של הקב”ה וקיום מצוותיה, הינה כדי לעשות לו יתברך דירה בתחתונים עד לעולם הזה התחתון שאין למטה ממנו וזאת באמצעות זיכוך העולם והעלאתו לקדושה. על כן מי שיכול להוציא לפועל את המטרה, הינם נשמות ישראל כפי שהם מלובשות דווקא בגוף בשר ודם שנמצא בדרגה הכי תחתונה מבין הנבראים!. [החי והצומח נבראו יחד עם החיות שמחייה אותם ומתפתחת איתם יחד, מה שאין כן האדם שנברא באופן שהגוף הוא גולם ובגדר של דומם כפי שנאמר ‘גולמי ראו עיניך’ ורק לאחר מכן נכנסת בו נשמה שהיא זו שנותנת בו חיים כפי שנאמר ‘ויפח באפיו נשמת חיים’.]

כדי לתת כוח לנשמות ישראל כפי שהם בגופים גשמיים לבצע את המטרה, מתקיים מעמד מתן תורה בהר סיני בו מתגלים גלויים נעלים ונפלאים כפי שנאמר ‘אתה הראת לדעת, כי ה’ הוא האלוקים – אין עוד מלבדו’ וכפי שמבאר רש”י את הפסוק: ‘כשנתן הקב”ה את התורה, פתח להם שבעה רקיעים וכשם שקרע את העליונים, כך קרע את התחתונים וראו שהוא יחידי, לכך נאמר אתה הראת לדעת’.

אדמו”ר הזקן מוסיף ומבאר ש ‘אתה’  – עצמות אין סוף, ‘הראת’ – התגלית בעצמותך לכל אחד ואחת, ‘לדעת’ – כדי שידעו אותך. ראיה זו של גילוי העצמות האלוקית, הייתה במתן תורה באופן של ראייה חושית כפי שנאמר ‘וכל העם רואים את הקולות…’

כל הגילויים הנעלים במתן תורה, הינם רק הקדמה לימות המשיח שאז יתעלו העולם ועם ישראל לדרגה כזו,  שניתן יהיה לראות אלוקות בעין גשמית כפי שכתוב ‘כי עין בעין יראו בשוב ה’ ציון’ וכתיב ‘ולא יהיה לך עוד השמש לאור יומם כי ה’ יהיה לך לאור עולם’.

אנו נמצאים ב’ערב שבת לאחר חצות’ (באלף השישי קרוב לגאולה) שאז צריך לטעום מכל תבשיל ממאכלי השבת כפי הנאמר ׳טועמיה חיים זכו׳, (כך גם נפסק בשולחן ערוך), על כן מטעימין לנו מלמעלה, את לימוד פנימיות התורה מעין התורה דלעתיד לבוא. וע”י לימוד פנימיות התורה כפי שנתגלתה בדורנו בתורת חסידות חב”ד, נזרז את הגאולה האמיתית והשלימה כפי ההבטחה של המשיח לבעש”ט שכאשר יפוצו מעיינותיך חוצה, יתגלה משיח צדקנו שיגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו הקדושה בחסד וברחמים.