דף הבית / חדשות חב"ד ת"א / מופת נרות הקרח שדלקו והאירו • מאמר מהרב יוסף גערליצקי לחודש טבת
מופת נרות הקרח שדלקו והאירו • מאמר מהרב יוסף גערליצקי לחודש טבת
מופת נרות הקרח שדלקו והאירו
מאת הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי ורב מרכז תל-אביב
_____
בתלמוד נאמר על חודש טבת שהוא "ירח שבו הגוף נהנה מן הגוף" ורש"י מסביר: "מפני הצינה".
לכל תופעה גשמית יש שורש רוחני שממנה נובעת ומשתלשלת התופעה הגשמית. כך היה כאשר נוצרה הבריאה מתחילתה וכך היא נוצרת מחדש שוב ושוב כפי שנאמר 'המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית'.
השורש הרוחני והמשמעות הפנימית של אימרת חז"ל "הגוף נהנה מן הגוף" הינו בקשר בין הקב"ה לבין עם ישראל. הקב"ה במהותו ועצמותו האין-סופית, כביכול "נהנה" מה"עבודה" המתבצעת על-ידי גופו של היהודי.
ישנה עבודת ה' הקשורה לנשמה וישנה עבודת ה' המתבצעת על-ידי הגוף. ישנם צדיקים יחידי סגולה שהם עובדי ה' בנשמתם, שפועלים בהשראה ישירה של האור הבוקע מתוך מעמקי נשמתם האלוקית שהיא חלק אלוקה ממש. אצל יחידי סגולה אלו, אין הגוף תופס מקום כל-כך. לעומתם, עובדי ה' בגופם הם אלו אשר עבודתם היא עם הגוף ובאמצעותו, במטרה לזכך את הגוף, להעלותו לדרגת קדושה ולהפוך את גסותו וחומריותו הטבעית – לרוחנית. "אתהפכא חשוכא לנהורא" – הפיכת החושך עצמו לאור.
בחודש טבת, עיקר העבודה הנדרשת והמביאה לקורת רוח למעלה, היא עבודת הגוף (כדלהלן), וכך "הגוף נהנה מן הגוף", הקב"ה במהותו ועצמותו נהנה מעבודת הגוף של בני ישראל. וזאת למה? "מפני הצינה".
התגלותו של הקב"ה והקרנת אורו בעולם נמשלה לשמש, ככתוב: "שמש ומגן ה' אלוקים". בחודש תמוז למשל, מאיר האור האלוקי בעולם חזק יותר ולכן מתבטא הדבר גם בזריחה מוגברת וגלויה של השמש באופן גשמי, ואילו בחודש טבת האלוקות אינה גלויה כל-כך בעולם וכתוצאה מכך גם השמש מאירה פחות, כך ש"מפני הצינה" יש הכרח יותר בעבודת הגוף, לפי שאור הנשמה אינו מאיר בגלוי.
"עבודת ה' בגוף" פירושו: לגלות ולמצוא את האלוקות שבגוף, ולהביא לידי כך שהגוף יתנער מגסותו וחומריותו הטבעית והוא עצמו יהיה קדוש באופן גלוי, כך שקדושתו תהיה נובעת מן הגוף ולא מן הנשמה!
אדמו"ר הריי"צ מליובאוויטש סיפר שהבעש"ט חיבב מאוד אור, באחד מלילות החורף ישבו תלמידי הבעש"ט בבית-המדרש בחשיכה, משום שלא השיגו נרות להאיר. כשהבעש"ט הגיע ושאל לפשר החשיכה, הסבירו לו שאין ברשותם נרות. הורה הבעש"ט לקחת את "נרות הכפור" (גבישי הקרח התלויים על הכתלים והגגות) ולהדליק אותם. עשו כך התלמידים, וה"נרות דלקו! סיפור זה ממחיש את הרעיון הנ"ל.
כיצד ניתן לגלות בגוף, גילוי אלוקי ועוד במידה כזו שהקב"ה במהותו ועצמותו, יקבל קורת רוח, כביכול, מכך ("הגוף נהנה מן הגוף) ובמיוחד לעת כזו כאשר הנשמה האלוקית אינה מאירה בו בגילוי?!
התשובה היא על-פי המבואר בספר ה"תניא", שהבחירה של עם ישראל על ידי הקב"ה "ובנו בחרת מכל עם ולשון", אמורה דווקא כלפי הגוף של היהודי. המושג "בחירה" שייך רק בין שני דברים הדומים ושווים זה לזה, ולכן אין מקום ל"בחירה" בין נשמה של יהודי לבין "נשמה" של גוי משום שהם אינם דומים. הבחירה האמיתית כביכול שייכת רק בין הגופים שבחיצוניותם הם דומים.
לפי ביאור זה, מתברר שדווקא בגוף מתבטאת הבחירה האלוקית המיוחדת, ומנקודת מוצא זו אנו מגיעים גם למסקנה לגבי מקור הבחירה: כיון שבחירה אינה יכולה להיות מוכתבת, ומאולצת כביכול על-ידי סיבות הגיוניות, הרי שגם המקור האלוקי של הבחירה צריך להיות נעלה מכל הדרגות שבסדר השתלשלות האלוקי, כלומר, במהותו ועצמותו, כביכול של הבורא.
כך ניתן להגיע לשתי מסקנות לגבי הבחירה: א. הבחירה מתבטאת דווקא בגוף ולא בנשמה. ב. מקור הבחירה הוא במהותו ועצמותו של הבורא, שלמעלה מכל חכמה ושכל. מכאן ברור ומובן, איך דווקא באמצעות הגוף ניתן להגיע לידי דרגת התגלות הנעלית ביותר!
גילוי הקב"ה במהותו ועצמותו, שלמעלה מכל דרגות גילוי רגילות, יכול להתגלות דווקא בגוף של היהודי הנבחר ודווקא כאשר אור הנשמה אינו מאיר בגילוי, כמו בחודש טבת, כי האור של הנשמה שכביכול נמוך יותר, "מפריע" להתגלות האור עליון יותר.
תורה מלשון הוראה! ההוראה לתקופתנו שהוא זמן שיא של גלות, חושך ואפילה רוחנית: עלינו לא להתרשם מן החושך, כי אם, אדרבה, לעשות הכל שהחושך יאיר. זהו פירוש הפסוק: "וגם רשע ליום רעה", אם יש רעה בעולם, המטרה היא להפוך אותה עצמה ל"יום". זו גם משמעות מאמר חז"ל: "לא איברא לילה אלא לגירסא" – כל כוונת בריאת מציאת הלילה והחושך בעולם הוא "לגירסא", להפוך אותו לתורה אור ולנר מצוה. כל-שכן שעלינו להשתדל שבכל יהודי יאיר "נר ה' נשמת אדם", כך שגם בגופו תתגלה הקדושה ואור אלוקי.
בזכות עבודתנו, למצוא את אור התורה והמצוות בקרבנו ולהביאו לידי גילוי, ובזכות הוספה במצוות אהבת ישראל – כלומר, שלא נסתפק במציאת וגילוי האור בעצמנו כי אם לגלות את האור מתוך אהבת ישראל אמיתית גם בזולת ולקרבו לקב"ה, תוך נתינת דגש מיוחד אצל ילדי ישראל – צבאות ה' באמצעות חינוך יהודי על טהרת הקודש, נזכה לראות בפועל איך מכאן ולהבא יהיה אך טוב לישראל, בטוב הנראה והנגלה, בחזרת כל החטופים והחטופות לביתם בניסים ונפלאות, שחיילי צה"ל יזכו להצלחה ניסית למעלה מדרך הטבע ולניצחון בכל החזיתות ולגאולה שלימה ואמיתית.