מחזירים אותם הביתה עכשיו! • הרב יוסף גערליצקי

 

מאת הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי לתל אביב-יפו ורב מרכז תל-אביב
_____
שלטי החוצות הזועקים המכסים את רחובות הארץ, ובפרט את עירנו תל-אביב, כבר מזמן הפכו לחלק מהמראה האורבני, ואינם מעוררים כל תשומת לב. אך נדמה שבכל זאת, סלוגן אחד הזועק מכל קיר ומכל פינה בעיר, מצליח בכל זאת לתפוס את העין ואת הלב, למרות שכבר “התיישן” לצערנו. מדובר בשלט המכריז, בעברית ובאנגלית “תחזירו אותם הביתה עכשיו!
BRING THEM HOME NOW”!”
כמובן, אין לב יהודי שאיננו מצטרף לרצון העז, לתקווה ולתפילה שאכן יחזרו כולם, כל החטופים והחטופות, לביתם בשלום, בקרוב ממש, עוד היום.
ביחד עם זאת, קשה שלא להרהר מידי פעם, כאשר רואים ושומעים את הקריאה – “תחזירו אותם עכשיו”; הרי על עם ישראל נאמר “עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה”. קצת תבונה והגיון הרי אמור להיות כאן.. אז אל מי בדיוק הקריאה מיועדת? כלפי מי היא מופנית?
האם היא מופנית לאזרחים כמוני וכמוכם המהלכים ברחוב בתל-אביב? אמנם, מקובלנו שכל אדם יכול לפעול גדולות ונצורות בתפילתו ובמעשיו הטובים. אך לא ממש נראה שזו כוונת הסלוגן. אינני קופירייטר מוצלח במיוחד, אך אם זאת הייתה כוונתם, היה מתאים יותר לכתוב בצורה ברורה “התפללו להשבת החטופים מיד!”, “אמרו פרק תהילים עכשיו להשבת החטופים!”…
האם הקריאה מופנית, להבדיל, ליחיא סינוואר ימ”ש?… הרי לא רק שמובן לכל אדם שאותו רוצח מרושע לא אמור להשתכנע מבקשות המופנות אליו ממשפחות החטופים, אלא שאדרבה – די ברור שמבחינתו הוא שבע-רצון מהכאב והתסכול היהודי המתמשך.
האם הקריאה מופנית כלפי ממשלת ישראל? זה כבר לא לגמרי מופרך, אך עדיין, אין בכך היגיון רב; בסגנון התלמודי הפרדוקס הזה נקרא בשם “ממה-נפשך”:
אם לדעתם הממשלה פועלת פחות או יותר בכיוון הנכון, הרי ברור שהממשלה והצבא עושים כל שביכולתם בכל יום ובכל שעה, עד כדי סיכון והקרבת חיי חיילי צה”ל הקדושים, למען השבת החטופים, והם אינם זקוקים לתזכורות על שלטי החוצות;
ואם לדעתם, כפי שאנו שומעים רבות בהפגנות של “מטה החטופים”, הממשלה בכלל אינה מתעניינת ואינה מעוניינת בהשבת החטופים – מה יועילו הזעקות והשלטים; הרי בעיניהם הממשלה פסולה לגמרי ו”אין עם מי לדבר”.
אז מי הוא אותו בעל כוח עצום, שהכל תלוי בו, שאליו מופנית הזעקה האדירה “BRING THEM HOME NOW”?
נדמה לי שהתשובה ברורה, גם אם לא יודו בכך הזועקים עצמם, ואולי גם אינם מודעים לכך מספיק, אך זאת האמת:
תורת החסידות מלמדת ש”יהודי אינו יכול ואינו רוצה להיפרד לרגע אחד מהאמונה והקשר עם הקדוש-ברוך-הוא”. לא משנה מה יצהיר וכיצד ינהג; בסופו של דבר, הניצוץ שבנשמתו לא יחדל לרגע מהאמונה הלוהטת, הגעגועים והתפילה התמידית היוקדת אל אביו שבשמים.
ההכרזה “תחזירו אותם הביתה עכשיו” היא זעקה יהודית אמיתית, קריאה של “מאמינים בני מאמינים”, מעומק עצם הנשמה, אל ה”כל-יכול” האמיתי, אל אבינו הגדול שבשמים!
כשיהודי נמצא בעת-צרה, ומה לנו עת-צרה גדולה יותר מזמן כזה שבו למעלה ממאה אחינו ואחיותינו נמצאים בשבי המרצחים האכזריים, באופן אוטומטי מתפרצת מעומק פנימיות זעקה לבורא העולם ומנהיגו – BRING THEM HOME NOW!
הרי אתה הקדוש-ברוך-הוא יכול ברגע אחד, בניסים ונפלאות, להפוך הכל לטובה ולברכה! כפי שאומר דוד המלך בתהילים “כי גדול אתה ועושה נפלאות אתה אלוקים לבדך”; עשה זאת אפוא עכשיו והבא אותם הביתה! “ישועת ה’ כהרף עין”.
אין כל ספק שמאחורי כל המסכות והעטיפות, ש’מתחפשות’ לפעמים לטענות פוליטיות או לאשליות של “עסקאות” שונות ומשונות, שלכולם ברור שאין בהן תקוה גדולה או הגיון כלשהו; בתוך כל אלו מסתתרת צעקה פנימית ואמונה אמיתית, מעומק פנימיות הנשמה היהודית של כל אחד ואחת מהמפגינים, המכריזים, הזועקים והצועקים – “ריבונו של עולם, אבינו שבשמים, רחם עלינו והושיענו, בניסים ונפלאות, NOW!”
והקדוש-ברוך-הוא, א-ל רחום וחנון, ודאי שומע קול זעקת עמו ישראל ברחמים, ואין כל ספק שבקרוב ממש יראנו נפלאות, וכל החטופים והחטופות ישובו לביתם בשלום, וכולנו, כל עם ישראל’ ניגאל בגאולה אמיתית ושלימה, NOW.
צילום תמונה: אישי