‘משנכנס אדר מרבין בשמחה’
______
הרב יוסף גערליצקי
שליח הרבי מליובאוויטש לתל אביב-יפו ורב מרכז תל אביב
______
שנינו במשנה ‘משנכנס אב ממעטין בשמחה’. הגמרא מוסיפה על כך את הלימוד ‘כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה, כך משנכנס אדר מרבין בשמחה’.
רואים אנו בזה שני עניינים הופכיים:
-
מהלשון ‘כשם’ משמע, שעיקר העניין הוא ‘משנכנס אב ממעטין בשמחה’, הנאמר בפירוש במשנה, ואילו העניין של ‘משנכנס אדר מרבין בשמחה’, אינו אלא ‘כשם‘ הנלמד מ’משנכנס אב’.
-
מצד שני, רואים אנו שבנוגע למעשה, הרי העניין של ‘משנכנס אב ממעטין בשמחה’ הינו מוגבל, משום שלא ממעטין בכל העניינים, כי הרי ישנם ענייני שמחה גם בחודש אב. לאידך, ‘משנכנס אדר מרבין בשמחה’ – הרי זה ללא שום הגבלות, ‘עד דלא ידע’.