מענה התורה לרכילות של ‘ליצני הדור’ • רעיון לפרשת תולדות

מענה התורה לרכילות של ‘ליצני הדור’

רעיון לפרשת תולדות על פי תורתו של הרבי

מאת הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי ורב מרכז תל-אביב
_____
הפרשה אותה נקרא בשבת בבית הכנסת, פותחת בפסוק “ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק”. רש”י מסביר את כפל הלשון בפסוק. “לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה, מה עשה הקב”ה, צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם, והעידו הכל ‘אברהם הוליד את יצחק'”.
דברי רש”י אלו מעלים תמיהה לכאורה, מדוע מתייחסת התורה לרכילותם של ‘ליצני הדור’, שעבור כך יש להוסיף מילים מיותרות בפסוק בתורה, ובכך בעצם להנציח את אותה טענה מטופשת?
התמיהה גוברת לאור המוסבר בתורת הקבלה, שאברהם ויצחק היו שונים מאד בטבעם ואופיים – אברהם אבינו היה כולו מידת ה’חסד’, ויצחק סימל את מידת ה’גבורה’, מידות שהן הפכיות זו מזו; כך שגם כלפי חוץ, היה אמור להיות מבע פניהם שונה לגמרי זה מזה. נמצא אפוא שאין זה דבר טבעי שפניו של יצחק יהיו דומים לאברהם, אלא זו פעולה מיוחדת שעשה הקב”ה נגד הטבע, ש”צר קלסתר פניו של יצחק” שיהיה דומה לאברהם. נשאלת השאלה – מדוע יש לעשות פעולה על-טבעית שכזו, רק כדי לשלול רכילות שטותית של ‘ליצני הדור’?
הרבי מסביר, שלא הייתה זו סתם רכילות, אלא זו טענה של ממש של ‘ליצני הדור’, טענה שיש להתמודד מולה בכל דור ודור:
טענתם של “ליצני הדור” הייתה שאמנם אברהם אבינו הוא אדם דגול, “אחד היה אברהם”, אברהם העברי, שעמד לבדו מעבר אחד ומולו כל העולם עובדי האלילים מן העבר השני. אברהם שהשליך את חייו מנגד וחולל מהפכה אדירה בהכרה בכך שיש בורא לעולם. אך כל זה אכן חשוב ומתאים לדורו של אברהם, הדור של הסבא מהתרבות הישנה; לעומת זאת הדור הצעיר של יצחק, כבר שייך לדור ותרבות מתקדמת יותר, “מאבימלך נתעברה שרה”, הוא שייך לתרבות של אבימלך מלך פלישתים, תרבות של שפע ומתירנות, ואין לו יותר קשר לדור הישן של מסירות הנפש המיוחדת של אברהם אבינו.
על כך מלמדת אותנו הפרשה. יש לדעת שמול טענה ש”היום זה כבר לא מה שהיה פעם”, שהיום אנו חיים ב”תרבות מערבית” מתקדמת, שהעולם הישן של התורה והמצוות כבר איננו מתאים לנוער של ימינו – מול טענה זו יש “לשנות סדרי בראשית”, הקב”ה משנה את הטבע והופך עולמות כדי להציל ילד יהודי אחד מחינוך שכזה.
זוהי ההוראה הנצחית בפסוק זה: על כל אחד ואחת מאיתנו מוטלת המשימה לעשות הכל, גם אם זה נגד הטבע וההיגיון, כדי ש”יעידו הכל אברהם הוליד את יצחק”, שהכל יווכחו שילד יהודי הוא דור ההמשך של אבות אבותיו מכל הדורות, גאה ביהדותו ובתורתו, ושומר על המצוות קלה כבחמורה ב”גאון-יעקב”. כפי שנאמר על אברהם אבינו “כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה’ לעשות צדקה ומשפט”. (בראשית י’, י”ט).