שתי המצוות שבזכותן נגאלנו ממצרים, והמצוות שבזכותן ניגאל תיכף ומיד • דבר תורה לפרשת ‘בא’

שתי המצוות שבזכותן נגאלנו ממצרים, והמצוות שבזכותן ניגאל תיכף ומיד

מאמר על פי תורתו של הרבי לפרשת ‘בא’

מאת הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי ורב מרכז תל-אביב
_____
על הפסוק בפרשתינו (שמות י”ב, ו) ”והיה לכם למשמרת” שואל רש”י: ומפני מה הקדים לקיחתו לשחיטתו ארבעה ימים מה שלא ציווה כן לפסח דורות, היה רבי מתיא בן חרש אומר ”הרי הוא אומר ואעבור עלייך ואראך והנה עתך עת דודים הגיעה שבועה שנשבעתי לאברהם שאגאל את בניו ולא היו בידם מצוות להתעסק בהם כדי שיגאלו… ונתן להם שתי מצוות קרבן דם פסח ודם ברית מילה.. ושיהיו שטופים בעבודת כוכבים, אמר להם הקב”ה משכו וקחו, משכו ידיכם מעבודת כוכבים וקחו לכם צאן של מצווה”.
שואל כ”ק אדמו”ר הרבי מה זאת אומרת ‘ונתן להם שתי מצוות בלבד’ מה יעזרו רק שתי מצוות להוציאם ממצב של שטופים בעבודת כוכבים?
ומסביר הרבי שהיה חסר להם ב’ועשה טוב’, ולא היה להם במה ללכת ל’תעבדון את האלוקים על ההר הזה’ שבזכות מתן תורה הוציא הקב”ה את ישראל ממצרים.
וכן היה חסר להם ב’סור מרע’ שהרי נדבק בהם רע של ארץ מצרים ‘ערוות הארץ’, וא”כ אפילו שיהיה להם מצוות להתעסק בהם באם לא יוסר הרע של מצרים לא יוכלו להיגאל כי גם ביציאתם ממצרים הרע כבר נדבק בתוכם.
ולכן נתן הקב”ה שתי מצוות א’ – ‘עשה טוב’ דם מילה שמכניס את היהודי בבריתו עם הקב”ה, וב’ של ‘סור מרע’ כדי להוריד מהם הרע של מצרים.
ההוראה לימינו אלה בהיותינו בעומק הגלות באים בני ישראל בטענה לקב”ה ‘כמה השיעור לייגע את בני ישראל בגלות אלפיים שנה??!!’
וע”ז מבאר רש”י שאם היינו צריכים ‘רק’ לצאת מהגלות היינו מזמן מתפטרים מהגלות, אבל הקב”ה רוצה שהיציאה מהגלות לא יהיה במצב של ‘ערום ועריה’, שאף יהודי לא יתבייש, וכפירוש הידוע של הרבי הריי”צ על הפסוק ”כי תראה ערום וכסיתו ומבשרך לא תתעלם” (ישיעהו נ”ח,ו), כשרואים יהודי בלי תפילין ובלי ציצית ‘וכיסיתו’,
וכדי שאף יהודי לא ישאר בגלות על כל אחד ואחת מאתנו להשתדל לזכות יהודים לפחות במצווה אחת (ומצווה גוררת מצווה) שבזה תלוי גאולת כל עם ישראל, והעיקר שיבוא כבר משיח צדקינו,
ויוציאנו מגולה לגאולה בנערינו ובזקנינו בבנינו ובבנותינו במהרה בימינו אמן כן יהיה רצון.
בברכת שבת שלום ומבורך!

 

 

 

להדפסה