להפוך סדרי עולם – כדי לגבור על "ליצני הדור" • מאמר מהרב יוסף גערליצקי

להפוך סדרי עולם – כדי לגבור על "ליצני הדור"

מאת הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי ורב מרכז תל-אביב
_____
בפירושו של רש"י על התורה, ישנם קטעים מיוחדים, שנראה כמעט במוחש, שיותר משנזקק רש"י להסביר ל"בן חמש למקרא" את פירוש הכתוב, רצה רש"י ללמדנו מוסר-השכל חשוב, לעורר את הלבבות ולהאיר את עינינו לראות נכוחה את דברי ה"תורה – לשון הוראה".
כזה הוא פירוש רש"י המפורסם, עם תחילת פרשת תולדות "ואלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק", התמיהה בפסוק מובנת מאליה – מה היא הכפילות בלשון הפסוק, לומר פעמיים שיצחק הוא בן אברהם? רש"י מביא את הפירוש הראשון והפשוט יותר – "לאחר שקרא הקב"ה שמו אברהם, אחר-כך הוליד את יצחק";
אך רש"י איננו מסתפק בפירוש זה ומביא באריכות יחסית פירוש שני: "על-ידי שכתב הכתוב יצחק בן אברהם, הוזקק לומר אברהם הוליד את יצחק, לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה, שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה הימנו, מה עשה הקב"ה, צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם, והעידו הכל אברהם הוליד את יצחק, וזהו שכתב כאן יצחק בן אברהם היה, שהרי עדות יש שאברהם הוליד את יצחק".
ובלשונו של רש"י עצמו במקומות אחרים – פירוש זה איננו אומר אלא דרשני: ראשית, דבר מצוי הוא שבן דומה לאביו, ובכלל מדוע התורה צריכה להאריך בלשונה בשביל לשלול טענה מטופשת של "ליצני הדור" שאינה מעלה ואינה מורידה?
בתורתו של הרבי מוסבר כך: אכן, קלסתר פניו של יצחק אבינו, בדרך הטבע, היה אמור להיות שונה לגמרי מקלסתר פניו של אברהם, שהרי, כפי שמספרים לנו חז"ל – אברהם היה כולו חסד – "איש החסד", עד כדי כך שמידת החסד עצמה אמרה לקב"ה שהיא כביכול 'מיותרת' כל עוד אברהם אבינו חי בעולם. ולעומתו יצחק אבינו היה כולו מידת הגבורה, כפי שיעקב אבינו מכנה את אביו "ופחד יצחק" – כל ענינו היה מידת היראה, הנובעת מספירת הגבורה.
כולנו יודעים, שאפילו פניו של אותו אדם נראים באופן שונה כאשר האדם כרגע עוסק בחסד, באהבה ובנתינה, לעומת מראה פניו כאשר הוא ברגע של יראה ומידת הגבורה. קל וחומר כאשר מדובר בשני אנשים שכל עניינם ותוכן חייהם שונה זה מזה, זה חסד וזה גבורה, הרי ודאי ייראו שונים מאד. יתירה מכך – הדמיון הטבעי בין אב לבנו נובע בדרך כלל בגלל הדמיון בתכונות הגוף והנפש, אך כאשר תכונות נפשו של הבן שונות והפוכות משל האב – חסד מוחלט מול מי שכולו גבורה – לא אמור להיות דמיון גם בקלסתר הפנים.
כאן מגיעה טענתם של "ליצני הדור", אותם אלו שמכניסים את ה'ליצנות' וקלות הדעת אל הלך המחשבה ואל השיח הציבורי של הדור, ומצליחים בכך להטיל ספקות ולבלבל את הדור כולו:
מאחר ויצחק שונה מאביו בתכונות נפשו ובהליכות חייו, הדור השתנה, הזמנים "כבר אינם מה שהיו", טוענים ליצני הדור "מאבימלך נתעברה שרה"! יצחק איננו שייך לדורם ולאמונתם של אברהם ושרה, הוא כבר בדור שונה ובעל אופי שונה, ושייך כבר ל"תרבות המערבית" של אבימלך!…
מאריכה התורה ומדגישה "שהרי עדות יש ש'אברהם הוליד את יצחק'" – הקב"ה 'משנה סדרי בראשית', ועושה כך שפני איש הגבורה, יצחק אבינו, ייראו בדיוק כפני בעל החסד – אברהם אביו; וכל זאת כדי להבהיר לעולם כולו שילד יהודי, בכל דור ובכל מצב וסיטואציה, שייך אך ורק לדרכו ולאמונתו של אביו, ואין לו מה לחפש, אפילו לא רק בדמיונם של ליצני הדור, בדרכו ובתרבותו של אבימלך מלך פלישתים.
רש"י מכריז ומודיע לכל הדורות הבאים, עד לדורנו זה במאה העשרים-ואחת, "דור ה""Z או איך שלא יכנוהו: אם הקב"ה עושה הכל כדי לעקור מן השורש את המחשבות ש"היום זה אחרת", "הנוער של היום לא שייך לזה", וכיוצא-בזה; הרי שעל כל אחד ואחת מאיתנו להפוך את סדרי העולם ולעשות גם הוא כל מה שביכולתו, כולל מה שנראה לפעמים כבלתי-אפשרי, כדי לחנך ילד וילדה יהודיים בחינוך שידעו שאנחנו לא ח"ו ככל העמים בית ישראל, אלא הקב"ה ׳בחר בנו מכל העמים ונתן ל נ ו את תורתו׳ ושלא יעלה על הדעת להרחיק ילד יהודי ממסורת אבותיו, ולנסות להעניק לו "חינוך אוניברסלי" – כאילו יש לו קשר כלשהו ל"אבימלך" וכאילו הוא חלק מ"העולם הנאור" והמתקדם.
_______
בחודש הבא עלינו לטובה – חודש כסלו, יחגגו רבבות בית ישראל את "ראש השנה לחסידות" ביום י"ט כסלו. ישנו משל ידוע שאמר בעל הגאולה, אדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן מליאדי מייסד חסידות חב"ד, שתורת החסידות, שהיא "אור וחיות נפשנו ניתן לנו", נמשלה ל"אבן שבכתר המלך", שכאשר בן המלך חולה, מוכן המלך לשחוק את האבן לאבקה, לשפוך ולבזבז את החומר היקר, כדי שטיפה אחת תיכנס לפיו של בן המלך ותציל את חייו.
זהו עניינה של תורת החסידות – לוודא, להכריז ולפעול, שכאשר ישנם "ליצני הדור", רוחות הזמן הרעות, שמנסות להטיל ספקות ובלבול להיכן שייך הילד היהודי וכיצד יש לחנך את הנוער בדורנו, ובכך פוגעות הן אנושות בבריאותו הרוחנית של הנוער היהודי, בעולם כולו ובפרט ובעיקר כאן בארץ הקודש – הרי יש לעשות הכל, גם אם מדובר בשחיקת האבן היקרה ביותר שבכתר המלך, כדי שהילד היהודי יקבל את מנת היהדות והחסידות שהוא זקוק לה, יבריא ברוחניות וממילא יהיה בריא וחזק בגשמיות, ו"העידו הכל – אברהם הוליד את יצחק"!
(על פי תורתו של הרבי מליובאוויטש)

 

למאמרים נוספים >> לחץ כאן