היתרון של יתרו שעל שמו נקראת הפרשה של מתן תורה • דבר תורה לפרשת ‘יתרו’

היתרון של יתרו שעל שמו נקראת הפרשה של מתן תורה

מאמר על פי תורתו של הרבי לפרשת ‘יתרו’

מאת הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי ורב מרכז תל-אביב
_____
בפרשת יתרו אותה נקרא בשבת קודש, מסופר אודות ההתגלות האלוקית והמעמד הנשגב של מתן תורה בהר סיני.
ידוע ששמו של כל דבר בעולם, מורה על תוכנו. ועל כך נשאלת השאלה, הרי מתן תורה חשוב הרבה יותר מסיפורו של יתרו, מדוע נקראת הפרשה רק בשם ‘יתרו’, ולא בשם המורה על מתן תורה?
בספר הזוהר מובא כי מעמד מתן תורה כאן בעולם הזה הגשמי, יכול היה לקרות רק לאחר שיתרו שלא היה יהודי, הודה ‘עתה ידעתי כי גדול ה’ מכל האלוקים’, הודאה זו הביאה לכך שגם ה’לעומת זה’ שבעולם אותו ייצג יתרו הופך להיות כלי לקבל את ההשפעה האלוקית וגרם לכך שהקב”ה נתן את התורה.
מכך מובן, שהעניין הפנימי של ‘יתרו’ יש לו חשיבות רבה ביותר, ויש ללמוד ממנו הוראה בעבודת השם שלנו בחיי היום יום.
כיצד יכול יהודי לקבל את התורה? ע”י עבודה עצמית ב’יתרו’ שנמצא בו, היינו בגוף ובנפש הבהמית, שמצד עצמם וטבעם הם נמשכים לעניינים גשמיים וחומריים, ובכל זאת הוא מצליח לפעול בהם שלא ירדפו אחרי מותרות העולם הזה, אלא יסכימו ויחפצו בעניינים שהנפש האלוקית חפצה ומתענגת בהם – לימוד תורה וקיום מצוות.
כאשר הוא פועל בעצמו שלא רק נפשו האלוקית תחפוץ לעשות את רצונו של הקב”ה, אלא גם גופו ונפשו הבהמית – כפי ההסבר של הבעל שם טוב על הפסוק בפרשת משפטים: ‘כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו וחדלת מעזוב עמו, עזוב תעזוב עמו’. ” ‘כי תראה חמור’ – כאשר תסתכל בעיון טוב בהחומר שלו שהוא הגוף, תראה – ‘שונאך’ – שהוא שונא את הנשמה המתגעגעת לאלקות ורוחניות, ועוד תראה שהוא – ‘רובץ תחת משאו’ – שנתן הקדוש ברוך הוא להגוף שיזדכך על ידי תורה ומצוות והגוף מתעצל בקיומם. ואולי יעלה בלבבך – ‘וחדלת מעזוב לו’ – שיוכל לקיים שליחותו, כי אם תתחיל בסיגופים לשבור את החומריות, הנה לא בזו הדרך ישכון אור התורה, כי אם – ‘עזוב תעזוב עמו’ – לברר את הגוף ולזככו ולא לשברו בסיגופים” )היום יום כ”ח שבט) הרי זה פועל שיקבל את התורה, שיבין את התורה ויצליח בזה.
התורה אינה (להבדיל) כשאר חכמות העולם; כדי לקבל את התורה ולהצליח להבין אותה, יש צורך בזכות מיוחדת, כנוסח ברכת התורה: ‘אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו’. ולכן, ע’י שפועל בעצמו שרצונו בתורה ומצוות יהי’ גם מצד הגוף ונפש הבהמית – ‘יתרו’ – הנה זוהי הזכות שעל ידה מקבלים את התורה.
ולכן נקראת הפרשה בשם ‘יתרו’ – כי זוהי ההקדמה וההתחלה שעל ידה מקבלים את התורה כולה, החל מ’אנכי (אנכי, נוטריקון אנא נפשי כתבית יהבית = אני את עצמי כתבתי ונתתי לעם ישראל בתורה) הוי’ אלקיך’.
וכיון שזוהי הוראה בתורה – הרי זו גם נתינת כוח שנוכל לקיימה מתוך שמחה ואושר ולחנך את ילדינו בדרך התורה והמצווה, עדי נזכה לביאת משיח צדקנו שיוציאנו מאפילה לאור גדול, מיד.
השבוע, ביום חמישי חל יום השנה (יארצייט) ה-36 להסתלקותה לגנזי מרום של הרבנית הצדקנית מרת חיה מושקא ע”ה ז”ל אשת כ”ק הרבי מליובאוויטש. והחי ייתן אל ליבו, קטע קצר על הרבנית: https://youtu.be/BiK93uoNnJ4?si=qBD9j1lhlB0ooIRj
שבת שלום ומבורך!

 

 

 

 

להדפסה