חודש ניסן – החודש שמעל הטבע • מאמר לפרשת ‘החודש’

חודש ניסן – החודש שמעל הטבע

מאמר על פי תורתו של הרבי לפרשת ‘החודש’

מאת הרב יוסף ש. גערליצקי
שליח הרבי ורב מרכז תל-אביב
_____
בשבת קודש נקרא בתורה את פרשת ‘החודש’. על הפסוק: “החודש הזה לכם ראש חודשים, ראשון הוא לכם לחודשי השנה” (שמות י”ב, ב’) נאמר במדרש, “משבחר הקב”ה בעולמו קבע בו ראשי חודשים ושנים, ומשבחר ביעקב ובניו קבע בו ראש חודש של גאולה”.
פירוש הדברים: כשברא הקב”ה את העולם קבע את חודש תשרי לראש החודשים. כשבחר ביעקב ובניו להיות עם ישראל, קבע להם את חודש ניסן כראש החודשים וכחודש של גאולה. כך שאצל עם ישראל חודש ניסן הוא הראשון וחודש תשרי הופך להיות החודש השביעי.
מהו בעצם ההבדל בין חודש ניסן לחודש תשרי? תשרי מסמל את הנהגת העולם בדרך הטבע. ניסן מסמל את ההנהגה שלמעלה מן הטבע. כשמו כן הוא, ניסן מלשון ניסים ונפלאות, הנהגה ניסית בעולם שלמעלה מן הטבע.
בתלמוד (ר”ה י’, ב’) מופיע דיון בנוגע לבריאת העולם: “תניא רבי אליעזר אומר בתשרי נברא העולם… רבי יהושע אומר בניסן נברא העולם”. בהמשך הדיון, מוכיחים רבי אליעזר ורבי יהושע כל אחד את גרסתו בראיות מן התורה.
הרבי מליובאוויטש (שביום י”א ניסן השנה, נחגוג את יום הולדתו ה-122) מסביר שאמנם אלו אמירות שונות אך אין ביניהם ויכוח, משום שרבי אליעזר מתייחס ומדבר על בריאת העולם בהתאם לטבע כפי שנברא במעשה בפועל, ורבי יהושע מתייחס לבריאת העולם בדרך של ניסים ונפלאות כפי שנברא במחשבה. כלומר, ישנו עולם שנברא בהתאם לטבע כ’שבחר הקב”ה בעולמו’ שאז אכן תשרי היה החודש הראשון, משום שחודש תשרי קשור עם הטבע, העולם והבריאה הכללית. לעומת זאת, חודש ניסן קשור במיוחד לעם ישראל ‘משבחר ביעקב ובניו קבע להם ראש חודש של גאולה’ עולם שהוא למעלה מגדרי הטבע – עולם של ניסי ניסים.
על פי זה מסביר הרבי את המובא בהגדה של פסח: ‘וירד מצרימה אנוס על פי הדיבור’. נשאלת השאלה הרי מבואר ב’תניא’ שיעקב והאבות הם מרכבה לה’ יתברך, ואיך יתכן שיעקב מגדיר את ירידתו למצרים ‘אנוס’? על אף שהקב”ה הוא זה שציווה לו לרדת מצרימה. וההסבר, שכל דבר שקשור עם ‘מצרים וגבולים’, נחשב אצל יעקב ‘אנוס’.
על כך אומר הנביא (ירמיה י’, ב’): “כה אמר ה’, אל – דרך הגויים אל תלמדו וממאורות השמים אל תחתו כי יחתו הגוים מהמה”. עם ישראל אינו מתנהל בהתאם לגדרי הטבע, כל ההיסטוריה של עם ישראל במשך אלפי שנים מלמדת, שעם ישראל חי וקיים למעלה מהטבע. עם כל הצרות והסבל שעם ישראל עבר (גירוש ספרד, שואה ועוד, ‘ולא תקום פעמיים צרה’) עם ישראל חי וקיים, בעת שעמים אחרים, נכחדו ולא נשאר מהם שריד ופליט. וכן תהיה לנו שננצח במלחמה שמתנהלת כעת מול מרצחי החמאס ושות’, וכל החטופים יחזרו לשלום ותהיה הצלחה ניסית לחיילי צה”ל ולכוחות הביטחון.
עניין זה שלמעלה מהטבע, מתחיל כבר בלידת יצחק אבינו שלידתו הייתה שלא בדרך הטבע על אף ש’אברהם ושרה זקנים באים בימים’. וכך נמשך הנס במשך כל הדורות כולל ימינו אלה שראינו ניסים ונפלאות במלחמות ישראל, שבכוחו של בורא עולם ומנהיגו, כבשה אחת ניצחה את שבעים הזאבים. זאת משום שכאמור לעיל, כשבחר הקב”ה ביעקב ובניו (=בעם ישראל) קבע דרך חדשה, חודש ניסן – המסמל ניסים, הפך להיות בעם ישראל, החודש הראשון לחודשי השנה.
תורה מלשון הוראה ועל כן כאשר מגיע חודש ניסן, על כל אחד ואחת מאתנו להפנים את המסר של חודש ניסן – שעם ישראל לא נתון תחת שליטת הטבע, וכל יהודי הוא נצר מטעי מעשה ידי להתפאר, שהקב”ה בעצמו מתפאר בו. ובוודאי שזה גם מחייב אותנו, כל יהודי באשר הוא, להתחזק באמונה וביטחון בקב”ה ש’הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל’,להתנהג לפי רצונו של הקב”ה ולהוסיף במצוות ומעשים טובים, כגון: הנחת תפילין, שמירת שבת, כשרות האכילה ושתיה, חינוך הילדים על טהרת הקודש וטהרת המשפחה ולנצל את ההתעוררות הגדולה שבעם ישראל להנחת תפילין להוסיף כהנה וכהנה בעשרת המבצעים שהרבי זי”ע יזם.
יהי רצון שכבר בשבת זו בה אנו מברכים את חודש הגאולה, נזכה לצאת מכל המדידות וההגבלות המצירים לישראל (מצרים מלשון מיצר) בפרט ובכלל, לחירות וגאולה כפשוטו מתוך נחת, בריאות והצלחה בכל מעשי ידינו, בגאולה האמיתית והשלימה ע”י משיח צדקנו, במהרה בימינו ושמחת עולם על ראשינו.
(מיוסד על שיחת קודש של הרבי מליובאוויטש)

 

 

 

 

 

 

 

להדפסה